17. november 2020
Jeg vil vove den påstand, at dine kunder allerede er et vigtigt element i din 2020 strategi, og måske har du formuleret den som en værdi ala "Vi sætter kunden i centrum" og "Vi er i øjenhøjde med kunden" - i så fald har du trådt i bananskralden. Service er som udgangspunkt en immateriel værdi baseret på personlige oplevelser. Omvendt er det at yde service også subjektivt. Så når du beder dine medarbejdere om at møde jeres kunder i øjenhøjde, tænker ingeniøren Jens måske at 30 minutters teknisk forklaring sender jeres kunder godt afsted, mens Sandra nede i receptionen foreslår, at de selv finder svaret inde på hjemmesiden, under produkter og søger på navnet og derefter pløjer sig igennem den 30 siders manual, som kommunikationsafdelingen har gjort virkelig læsevenlig. Din kundestrategi skal med andre ord omsættes fra ord til konkret kunderejse. Men lad os først dykke ned i bananens helt specielle kvaliteter og herefter afgøre om din kundestrategi kan klare banantesten.